De originele Netflix-show 'The Circle' bevat acht deelnemers die uitsluitend met elkaar communiceren via een spraakgestuurd scherm dat bekend staat als 'Circle'. Naarmate de show in populariteit is gegroeid, is ook de interesse in de kunstmatige intelligentietechnologie die de deelnemers gebruiken om met elkaar te communiceren, toegenomen.
Netflix's "The Circle" biedt een kijkje in de toekomst van spraakherkenning
De kijkers waren teleurgesteld, achteraf!
Kijkers kunnen zich vermaken met deze technologie, omdat ze waarschijnlijk al een vorm ervan gebruiken in de slimme luidsprekers die overal ter wereld een plekje in ieder huis hebben gevonden. Volgens Statista werden er vanaf 2019 naar schatting 3,25 miljard digitale spraakassistenten gebruikt in apparaten over de hele wereld en naar verwachting zal het aantal digitale spraakassistenten in 2023 rond de 8 miljard zijn. Nu deze technologie alom vertegenwoordigd wordt, is het geen wonder dat kijkers geïntrigeerd raken door de Circle-app van de show.
Sommige kijkers waren echter teleurgesteld toen ze onlangs vernamen dat de Circle-app geen echte AI-technologie is. In feite is er een menselijk element in de technologie; de producenten transcriberen daadwerkelijk wat deelnemers zeggen en sturen deze berichten naar andere deelnemers. Hoewel de Circle-app geen echte AI-spraakherkenningstechnologie is, biedt het wel een kijkje in de niet al te verre toekomst van deze technologie.
Bedrijven investeren in spraakherkenningstechnologie zoals spraak-naar-tekst-conversie (à la The Circle en oplossingen zoals Amazon's Alexa of Apple's Siri die spraak naar tekst omzetten), waardoor het sneller en nauwkeuriger wordt.
Alleen bij akoestische spraakherkenning is de nauwkeurigheid door AI-spraakinterfacesoftware bijna 100 procent, waardoor spraak-engines hoorbare spraak in elke taal of elk accent kunnen begrijpen en zeer nauwkeurig zijn in (offline) lawaaierige omgevingen.
De ontwikkelingen in spraakherkenning zorgen voor een brede acceptatie van de technologie in de industrie. Steeds meer ingebouwde spraakgebruikersinterfaces werken in slimme auto's, slimme huizen, slimme hotels en slimme gezondheidszorg.
Slimme auto's
De toepassing van spraaktechnologie is gestaag toegenomen in de voertuigenbranche. Naar verwachting zullen tegen 2028 in bijna 90 procent van de nieuwe voertuigen die wereldwijd worden verkocht spraakassistenten zijn geïnstalleerd.
Met spraakherkenningstechnologie die in voertuigen is ingebouwd, kunnen bestuurders audiosystemen bedienen, naar berichten luisteren en het dichtstbijzijnde benzinestation of parkeerplaats vinden. Handsfree spraaktechnologie kan de veiligheid verbeteren door het gedrag van de bestuurder te veranderen, hen te helpen hun ogen op de weg te houden en afleiding tot een minimum te beperken.
Slimme huizen
Het Internet of Things (IoT) maakt slimme apparaten in huizen mogelijk en integreert spraakherkenning in veel van deze apparaten, van slimme koelkasten tot slimme luidsprekers tot slimme thermostaten.
Bij veel apparaten is spraakherkenningstechnologie geïntegreerd. Tegen het einde van dit jaar zullen 20 miljard internet-verbonden voorwerpen beschikbaar zijn.
Trends in aangesloten huizen versnellen grotendeels dankzij millennials die de efficiëntie, snelheid en het gemak van technologie gestuurde apparaten wensen.
Een andere trend voor smart home-toepassingen, is een op maat gemaakte inrichting voor gebruikers. Hoewel veel bedrijven zoals Amazon en Google een specifiek activeringswoord hebben, zoals "Alexa" of "OK Google", biedt Fluent.ai de mogelijkheid om het apparaat zelf een naam te geven, waardoor een zeer persoonlijke inrichting wordt gecreëerd.
Slimme hotels
Een streven om gastervaringen te verbeteren en de omzet te verhogen, stimuleert de acceptatie van spraakherkenningstechnologie in de horeca. AI-spraakinterfacetechnologie wordt geïntegreerd in hotelkamers zodat gasten gemakkelijk roomservice kunnen bestellen, reserveringen kunnen maken om te dineren in hotel-restaurants en excursies kunnen boeken.
De horecasector voorspelt dat hospitality in 2022 de op een na grootste commerciële markt voor slimme luidsprekers zal zijn. Volgens Oracle‘s Hotel 2025-rapport gelooft 78 procent van de hotelexploitanten dat spraakgestuurde bedieningselementen voor verlichting, airconditioning en kamerapparatuur in 2025 mainstream zullen zijn of massaal zullen worden toegepast.
Slimme gezondheid
Spraakherkenningstechnologie begint ook zijn weg te vinden in de gezondheidszorg. De technologie wordt gebruikt om afspraakherinneringen te sturen en e-mails te schrijven. Spraakherkenning helpt ook om het proces van elektronische medische dossiers efficiënter te maken. Medici gebruiken spraakherkenningstechnologie om gegevens bij te houden in plaats van handmatig typen of schrijven.
De weergave van de Circle met natuurlijke taalverwerking is niet ver verwijderd van de werkelijkheid. Ingebouwde spraakherkenning voldoet aan de verwachtingen om apparaten met de stem te bedienen, ongeacht de taal, accent of omgeving. Spraakherkenning op Officeniveau loopt voorop en zal snel worden ingehaald door hardware-aansturing met spraakherkenning.
*bron: Speechtech magazine