Nu de druk op advocatenkantoren toeneemt om meer concurrerende, forfaitaire prijzen voor routinewerk aan te bieden, worden veel kantoren gedwongen te beslissen of ze deze inkomstenstroom opgeven of een lagere winst accepteren.
Maar sommige geavanceerde bedrijven gebruiken spraakherkenning om dit werk economisch haalbaarder te maken. Een recente enquête onder meer dan 100 Britse juristen onthulde een aantal waardevolle inzichten in deze uitdaging en tevens inzicht over hoe deze sector momenteel de documentatie aanpakt.
2023 Censuswide onderzoek: Maak elke juridische dienst rendabel met behulp van spraakherkenning
Dit zijn de belangrijkste bevindingen:
Technologische innovatie heeft de onderhandelingspositie van consumenten in een groot aantal sectoren, waaronder de juridische sector, versterkt. Consumenten kunnen nu de prestaties en prijzen van advocaten vergelijken om de beste waarde voor het laagste tarief te krijgen. En in andere gevallen kunnen zij zelfs vooraf goedgekeurde formulieren en zelfbedieningshulpmiddelen gebruiken om zelf routinematig juridisch werk te verrichten, en dat alles tegen een fractie van de kosten van de tijd van een jurist.
Dit zet meerdere kantoren onder druk om meer concurrerende juridische diensten tegen een vast tarief of vaste prijs aan te bieden, waardoor moeilijker winst kan worden gemaakt. Het alternatief is om deze cruciale inkomstenstroom links te laten liggen en zich te concentreren op minder frequent, maar waardevoller cliëntenwerk.
Maar veel vooruitstrevende kantoren kiezen voor een andere benadering van documentatie om forfaitair juridisch werk economisch haalbaarder te maken, hun talent ten volle te benutten en tijd te besparen op hoger gefactureerd juridisch werk.
Om te begrijpen hoe advocatenkantoren tegenwoordig routinematig juridisch werk en administratie aanpakken, heeft Nuance in samenwerking met Censuswide meer dan 100 Britse juridische professionals ondervraagd.
Juridische documentatie neemt de meeste tijd in beslag
Van de door Nuance onderzochte juridische professionals besteedt bijna driekwart (74%) meer dan twee uur per dag aan typen, en de gemiddelde tijd die aan typen wordt besteed is 4,3 uur - meer dan professionals in andere sectoren.
Of het nu gaat om de communicatie met collega's of het schrijven van notities van vergaderingen met cliënten, administratie en documentatie kunnen gemakkelijk meer dan de helft van de werkdag van een jurist in beslag nemen.
Toch zegt bijna de helft (45%) van de respondenten dat hun bedrijf niets doet om de administratieve last te verlichten. En als ze dat wel doen, betreft het meestal alleen maar het inzetten van interne of externe typisten - een dure en inefficiënte manier om de dagelijkse documentatie af te handelen.
Sommige bedrijven kiezen echter voor een slimmere, modernere aanpak.
Spraakherkenningstechnologie Dragon professional Anywhere (DPA) helpt juristen om documentatie sneller af te ronden en de administratieve rompslomp te verminderen.
Een manier voor snellere documentatie en administratie
De meeste respondenten (65%) die momenteel spraakherkenning gebruiken, zeggen dat het de administratieve last die zij in hun dagelijkse werk ervaren vermindert, en bijna iedereen (88%) zegt dat het hen de hele dag door tijd bespaart.
Juridische professionals melden dat spraakherkenning het meest waardevol is voor interne communicatie (45%), externe communicatie (40%), het opstellen van vergadernotities (35%) en het invullen van contracten (15%). En naarmate deze tijdbesparingen zich opstapelen, besparen deze juridische professionals gemiddeld 1,5 uur per dag.
Met deze vrijgekomen tijd zeggen ze meer tijd te kunnen besteden aan communicatie met cliënten en het verbeteren van relaties (38%), eerder klaar te zijn met hun werk en meer tijd te kunnen doorbrengen met hun vrienden en familie (36%), en zich te kunnen richten op proactieve ideeën waar hun collega's en cliënten baat bij hebben (35%).
Zet vaste tarieven in voor meer winstgevende inkomstenstroom
Met de mogelijkheid om documentatie sneller aan te pakken en tijd te besparen bij alle vormen van juridisch werk, wordt het dilemma van de keuze om standaard werk aan te nemen plotseling een kans op meer inkomsten en winst.
Vaste tarieven worden economisch haalbaarder wanneer de jongere medewerkers worden uitgerust met spraakherkenningstools om hen te helpen dit routinewerk efficiënter uit te voeren, terwijl de hogere medewerkers zich concentreren op werk met een hogere waarde. Naast het behoud van een vitale inkomstenstroom, betekent dit ook dat kantoren prijsgevoelige cliënten kunnen ontwikkelen en behouden, die in de toekomst kunnen terugkomen met werk van hogere waarde.
En door ook senior professionals uit te rusten met Dragon Professional Anywhere kunnen bedrijven hun facturen voor complexer werk maximaliseren en tijd besparen op andere gebieden - waardoor projecten winstgevender worden en het risico van een burn-out onder teams afneemt.
Benut het talent optimaal met spraakherkenning
Een van de grootste voordelen van het gebruik van spraakherkenning in je bedrijf is dat je het talent van je bedrijf optimaal benut.
Met junioren die routinewerk afhandelen en senior medewerkers die tijd besparen tijdens hun drukke dagen, kun je de waarde van je interacties met de cliënten maximaliseren.
Spreek vandaag nog met een van onze experts om te onderzoeken hoe je spraakherkenning kunt gebruiken om juristen meer mogelijkheden te geven, en hoe je vast werk economisch haalbaarder kunt maken in jouw bedrijf.
Meer over spraakherkenning voor Legal vind je op deze speciale pagina.
Juridische spraakherkenning - speciale edities