Spraakherkenning Letselschade

Complexe rapportages met divers vakjargon

HomeSpraakherkenning - Juridisch Overzicht - Letselschade spraakherkenning


Letselschadezaken zijn complex. Meestal worden deze afgehandeld door de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Als letselschadespecialist krijg je te maken met slachtoffers met vaak complex medisch letsel en financiële gevolgen. 

 

Spraakherkenning voor letselschade advocaten. 

Letsel kan worden veroorzaakt door diverse ongevallen. Dit maakt het voor spraakherkenning een uitdaging. Zowel juridische woorden als medische woorden worden gebruikt.

Letselschadeadvocaat en letselschadejurist

Zoals het bovenstaande aangeeft, is de afhandeling van deze zaken zeer uiteenlopend en complex. Niet alleen de juridische kant van de zaak maar tevens de specialistische kennis welke je nodig hebt om tegen de verzekeraar van de aansprakelijke partij te procederen over de ontstane schade.

 

Met spraakherkenning, Dragon Letselschade, kun je met je stem snel werken, mede door het gebruik van spraak-sjablonen. Echter, per zaak gebruik je een andere woordenschat. Naast persoonsnamen en artikelen, komen we vaak medische terminologie tegen.

 

Jij als letselschade specialist, bent misschien onbekend met de medische termen en de juiste schrijfwijze hiervan. 

Dragon Letselschade

Met medisch en juridisch lexicon
Met medisch en juridisch lexicon

Naast Dragon Letselschade met de standaard 270.000 woorden, worden specifieke termen per zaak toegevoegd. Dit is belangrijk! Dus niet alleen de juridische woorden maar specifiek voor het trauma of ongeval.

 


Twee manieren voor optimalisatie lexicon:

Extra lexicon

Gebruik een extra vakgericht woordenboek van Cedere. Medisch of andere specialisatie zoals sport of dieren. Je voegt dit woordenboek per zaak toe als extra lexicon. Niet in het algemene lexicon. Maak per zaak een lexicon aan!

Analyse documenten

Analyseer de bestaande documenten op woordgebruik en schrijfstijl. Dit kun je het beste per zaak doen en voeg als extra lexicon toe zodat deze woorden de rest van het vocabulaire niet aantasten.


Maak je gebruik van een standaardplan?

Geen probleem, je kunt op diverse manieren gebruik maken van een standaardplan en de voordelen eruit halen:

  • Dicteer rechtstreeks in het sjabloon met Dragon Legal
  • Maak van een stappenplan een spraakherkennings-sjabloon waardoor je met geautomatiseerde spraakcommando’s de velden kunt vullen.
  • Spreek een digitaal dictaat in met smartphone of dictafoon. Backoffice start het standaard sjabloon en vult de velden in.  

Afgezien van de medische, financiële en praktische aard, heeft de zaak ook een emotionele kant. Hoe krijgt het slachtoffer zijn leven weer op de rit? Jij met jouw specialistische kennis en ervaring zal als belangenbehartiger werken en zo de emotionele kant meenemen in de rapportage. 

Bij letselschadespecialisten is bij spraakherkenning vooral de woordenschat een uitdaging. Hierboven is beschreven hoe we dit oplossen zodat je toch 99,5% herkenbaarheid haalt ondanks het steeds wisselende woordgebruik. 

Waarom is er zo'n toename van aantal letselschade specialisten als klant?

  • We zien dat er veel gedocumenteerd moet worden.
  • Veel communicatie via mail. Dicteer direct in Outlook.
  • Het gebruik van standaarden zoals sjablonen van stappenplannen.
  • Steeds meer slachtoffers schakelen een specialist in. 
  • De praktijken krijgen het drukker en de prijzen staan onder druk. 
  • Concurrentie is groot. Het snel afhandelen van zaken is belangrijk geworden.
  • Op beurzen en congressen komen we letselschade specialisten tegen. De praktijken worden commercieel sterk.