Zakendoen met betekenis
Ik denk dat iedereen betekenisvol wil zijn, ieder mens wordt gelukkiger met een zinvol leven en werk. Wat is er mooier dan betekenisvol werk: purpose driven business. Je kunt veel betekenen voor de maatschappij en andere hogere doelen zoals het klimaat.
Wat is ‘purpose driven’ precies?
Veel bedrijven, en mensen, werken vanuit een bepaald commercieel belang. Het tegenovergestelde hiervan is werken en leven vanuit je morele overtuiging.
Je doet dingen omdat je impact wilt hebben op de maatschappij. Je purpose staat voor het grotere effect van alles wat je doet.
Een doelgericht bedrijf staat voor en onderneemt actie voor iets dat groter is dan zijn producten en diensten. Purpose kan een organisatiestrategie zijn en een routekaart om concurrerend te blijven in een snel veranderende economie. Volgens PwC gelooft 79% van de bedrijfsleiders dat purpose centraal staat voor succes.
Waarom moet je purpose-driven zijn?
Door in te spelen op actuele gebeurtenissen in de maatschappij laat je zien wat jouw kernwaarden zijn als bedrijf. Daarnaast inspireer je mensen. Zowel klanten als werknemers raken geïnspireerd door te zien waar jij je mee bezighoudt en wat jou raakt. Het uitdragen van purpose zet jou op de kaart.
Tegenwoordig wordt purpose steeds meer mainstream. Je zult merken dat het overal in je social media-feed en in krantenkoppen wordt gestrooid. Leiders bij bedrijven, wereldwijde merken, non-profitorganisaties en iedereen daartussenin stellen die belangrijke vraag: wat is een doelgericht bedrijf? En hoe ziet purpose er in de praktijk uit?
Wat is een purpose driven organisatie?
Purpose driven werk staat voor betekenisvol werk. Een purpose driven organisatie streeft dan ook een hoger doel na dan alleen winst behalen. Waarom biedt het bedrijf deze diensten of producten aan? Een organisatie kan bijvoorbeeld purpose driven zijn door met hun werkzaamheden te willen bijdragen aan een betere wereld.
Voor steeds meer organisaties is het vanzelfsprekend om bewust bezig te zijn met hun bijdrage aan de maatschappij. Hierdoor is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet meer weg te denken. Het gevaar dat je als bedrijf meer bezig bent met greenwashing dan daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen, ligt hierbij op de loer. Bij greenwashing doet een organisatie zich ‘groener’ of meer maatschappelijk verantwoordelijk voor dan het bedrijf daadwerkelijk is
Practice what you preach
Purpose omzetten naar kernactiviteiten
Net zo belangrijk als de purpose implementeren in de organisatie, is de stap zetten naar de praktijk. Purpose wordt je kernactiviteit. Voer de purpose door in strategie, diensten, producten en systemen. Uiteindelijk moet de purpose leidend zijn aan je dagelijks handelen.
Purpose driven banking
Voor de klant zijn de voordelen van doelgericht bankieren duidelijk: financiën worden op een betrouwbare manier beheerd. De bank kan profiteren van een betere klantenbinding en daarmee van een betere bedrijfsgroei .
Bij doelgericht bankieren staat het stellen van de klantvraag centraal, ongeacht of dit in het voordeel is van de bank zelf. Er kunnen echter problemen ontstaan wanneer klanten hun financiën verkeerd beheren, bijvoorbeeld door ongepland rood staan. De bedrijfsmodellen die banken hanteren, moeten efficiënter zijn en betere klantervaringen bieden.
De strategie van de purpose-gedreven bank moet gebaseerd zijn op het uitbreiden van hun dienstverlening naar klantvriendelijke aanbiedingen zoals financieel advies op maat.
Purpose driven accountancy
De purpose van veel oude-normaal accountants, blijft hetzelfde als voor de coronacrisis. Ze worden voornamelijk gedreven door het doel om zoveel mogelijk geld te verdienen en zoveel mogelijk te declareren.
En hetzelfde zie je bij klanten die in grote financiële problemen zijn geraakt en proberen te overleven: accountants rekenen nog steeds belachelijk hoge tarieven en hanteren nog steeds het principe 'minuutje factuurtje'.
Als je goed kijkt, ervaar je ook als ondernemer dat er sinds corona mooie woorden worden gesproken. Je accountant en je bank, ze gaan het allemaal anders doen. Ze gaan allemaal duurzaam en purpose driven werken.
De ongemakkelijke werkelijkheid is echter: accountants en bankiers hebben nog steeds dezelfde purpose: winstmaximalisatie en persoonlijk financieel gewin.
Het ‘goede’ nieuws:
Er is een tekort aan personeel: aan een ander type werknemer om precies te zijn. Aan accountants, auditors en bankiers die op een andere manier purpose driven zijn… die handelen in het belang van hun klant en werkelijk oog hebben voor het milieu. Misschien ongewild maar met goed vooruitzicht, wordt gezocht naar andere manieren van werken. Slimmer en sneller, lean, een andere denkwijze.
Lees verder:
Wie houdt zich nog aan kantoortijden?
Nog maar 4 uur per week werken werd al een aantal jaren terug, 15 jaar om precies te zijn, geïntroduceerd. Op Google vind je meer over een korte werkweek en de zogenaamde DEAL-methode. De methode om minder te werken. Of slimmer werken in minder tijd. Dus maar 4 uur per week.